The Degree to which Public School Principals Practice the Democratic Style and its Relationship to Teachers' Job Affiliation from the Teachers' Own Perspective Wesal M. S. Al-Nawaiseh(1)*
DOI:
https://doi.org/10.59759/educational.v4i4.1271Keywords:
Key words: democratic style, career affiliationAbstract
This study aimed to identify the level to which school managers practice the democratic style and its relationship with career affiliation among teachers. The study used the descriptive correlation approach, where a questionnaire was developed, and its validity and reliability were verified. The study sample consisted of (291) male and female teachers from Al-Mazar Al-Janoubi. The results showed that there was a positive correlation relationship between the level to which school managers practice the democratic style and career affiliation among teachers. The results showed that the level of practicing the democratic style among school managers was medium. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of practicing the democratic style attributed to the variables of (gender, years of experience, educational qualification). The results revealed that the level of career affiliation among teachers was high, and that there were statistically significant differences in the level of career affiliation among teachers due to the variable of educational qualification in favor of bachelor degree, while there were no statistically significant differences in the level of career affiliation attributed to the variables of (gender, and years of experience).
In the light of the results, the study recommended the necessity of holding training courses to school managers to promote the level of practicing the democratic style due to its positive effect on career affiliation among teachers.
Downloads
References
المراجع
المراجع العربية
بشر، بليغ. (2021). القيادة الروحية وأثرها في تعزيز الانتماء الوظيفي لدى العاملين. مجلة البحوث التجارية المعاصرة، م. 35، ع. 1، ص: 43-60.
التورة، شروق. (2021). تفعيل دور أسلوب التحفيز في تحقيق الانتماء الوظيفي لدى العاملين بالمدرسة الثانوية بدولة الكويت. مجلة كلية التربية، م. 32، ع. 125، ص:267-296.
الحضرمي، نوف. (2019). النمط القيادي السائد لدى قائدات المدارس الثانوية بمدينة مكة المكرمة وعلاقته بالالتزام التنظيمي للمعلمات. مجلة التربية، م. 1، ع. 183، ص: 314-374.
الديجاني، عامر. (2019). أنماط القيادة السائدة لدى مديري المدارس المتوسطة بمحافظة الفروانية بدولة الكويت وعلاقتها بمستوى السلوك الأخلاقي من وجهة نظر المعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الهاشمية، الأردن.
الزعبي، ميساء. (2014). النمط القيادي السائد لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا وعلاقته بالتطوير التنظيمي. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت، الأردن.
الصلاح، سوزان. (2018). الأنماط القيادية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية في لواء دير علا وعلاقتها بالتميز الوظيفي للمعلمين من وجهة نظرهم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة جرش، الأردن.
الصمادي، فرح. (2023). المسؤولية المجتمعية لدى مديري المدارس في تربية الزرقاء الأولى وعلاقتها بالانتماء الوظيفي لدى المعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت، الأردن.
العكور، ناريمان. (2022). أنماط القيادة السائدة لدى مديري المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية ودورها في أداء العاملين في ظل جائحة كورونا. جرش للبحوث والدراسات، م. 23، ع. 2، ص: 4497-4527.
عودة، أمنية. (2019). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة لمهارات التواصل وعلاقتها بمستوى الانتماء الوظيفي لدى المعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.
قديد، لخضر. (2022). الحوافز ودورها في تنمية الانتماء الوظيفي للعاملين. مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية، م. 8، ع. 1، ص:553-564.
القرعان، غفران. (2020). أنماط القيادة التربوية السائدة لدى مديري المدارس الخاصة في لواء قصبة اربد وعلاقتها بدرجة الأداء الوظيفي من وجهة نظر المعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.
الكلبانية، أمينة. (2021). العلاقة بين ممارسة مدارس ولاية البريمي للقيادة الخادمة والانتماء المهني للمعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة صحار، عُمان.
المراجع الأجنبية
Abwalla, B. (2018). The Principals Leadership Style and Teachers Performance in Secondary Schools of Gambella Regional State. Ethiopia: Institue of education and professional development studies.
Al-Akkour, Nariman. (2022). Dominant Leadership Styles Among Principals of Public Schools Affiliated with the Directorate of Education for Zarqa Second Area and Their Role in Employee Performance During the Coronavirus Pandemic. Jerash for Research and Studies, Vol. 23, issue. 2, pp: 4497-4527.
Al-Dejani, Amer. (2019). Leadership Styles Prevalent Among Middle School Principals in Al-Farwaniya Governorate, Kuwait, and Their Relationship with the Level of Ethical Behavior from the Teachers' Perspective. Unpublished Master's Thesis, Hashemite University, Jordan.
Al-Hadrami, Nouf. (2019). The Dominant Leadership Style Among Female Secondary School Leaders in Makkah Al-Mukarramah City and Its Relationship to Teachers' Organizational Commitment. Journal of Education, Vol. 1, issue. 183, pp: 314-374.
Al-Kalbani, Amina. (2021). The Relationship Between the Practice of Servant Leadership in Al-Buraimi Governorate Schools and Teachers' Professional Affiliation. Unpublished Master's Thesis, Sohar University, Oman
Allif, G. (2014). The basic stages of management by objectives as a method for setting practical plans in developing educational programs and activities from the point of view of managers in the United States of America. International Journal of accounting and Business management, vol.4, issue .2, pp. 1114-1123.
Al-Quraan, Ghufran. (2020). Dominant Educational Leadership Styles Among Private School Principals in Qasabat Irbid District and Their Relationship to the Degree of Job Performance from the Teachers' Perspective. Unpublished Master's Thesis, Yarmouk University, Jordan.
Al-Salah, Susan. (2018). Leadership Styles of Governmental Secondary School Principals in Deir Alla District and Their Relationship with Teachers' Job Excellence from Their Perspective. Unpublished Master's Thesis, Jerash University, Jordan.
Al-Samadi, Farah. (2023). Social Responsibility of School Principals in Zarqa First Education Directorate and Its Relationship to Teachers' Job Loyalty. Unpublished Master's Thesis, Al-Bayt University, Jordan.

