The Legal Provisions of Electoral Campaigning in Jordan: An Analytical Study

Authors

  • Khlaif Issa Zyoud Researcher, Mafraq - Jordan

DOI:

https://doi.org/10.59759/law.v4i3.985

Keywords:

Election Campaigning, Funding of Election Campaigning, Equality of Opportunity.

Abstract

This study examines the legal provisions governing electoral campaigning under Election Law No. 4 of 2022 in Jordan, with the aim of addressing the study’s central issue: the adequacy of the legislative provisions regulating electoral campaigning and the effectiveness of the controls and safeguards adopted by the Jordanian legislator. Accordingly, the study seeks to analyze the legal provisions established by the Jordanian legislator to regulate electoral campaigning, determine the temporal and spatial scope of campaign activities, and highlight the legal provisions governing the financing of campaign activities for candidates running for parliamentary councils.

To achieve its objectives, the study adopts a descriptive approach through an analytical examination of the legislative texts relevant to electoral campaigning, assessing their effectiveness, and addressing any potential shortcomings. The study concludes that the Jordanian legislator has taken care to establish a set of legal provisions ensuring equal opportunities among candidates and electoral lists, the most important of which include the obligation of media institutions and public authorities to maintain neutrality and treat all candidates equally, as well as the requirement to designate specific locations for electoral campaigning and distribute them fairly among competing lists.

The study recommends incorporating a provision in the Election Law that explicitly sets out the principles and criteria to be observed in the allocation of designated electoral campaigning spaces among the competing lists, in a clear and precise manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

 نعمة، أنطوان، قاموس المنجد في اللغة العربية المعاصرة، ط1، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 2000.

 ابن منظور، محمد، لسان العرب، ج3، ط1، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 2010.

 الخطيب، نعمان، الوسيط في النظم السياسية والقانون الدستوري، ط12، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمّان، 2018.

 عفيفي، كامل، الانتخابات النيابية وضماناتها الدستورية والقانونية دراسة مقارنة، دار الجامعيين، 2002.

 الصاوي. علي، دليل عربي لانتخابات حرة ونزيهة، جماعة تنمية الديمقراطية، 2005.

 العالم، صفوت، الدعاية الانتخابية، الموسوعة السياسية للشباب 12، نهضة مصر للنشر والتوزيع، ط1، القاهرة، 2007.

 الدلوي، ناجي، الحماية الجنائية للعملية الانتخابية- دراسة مقارنة، المركز العربي للدراسات والبحوث العلمية، ط1، 2020.

 أبو رمان، محمد وعساف، محمد، الانتقال الديمقراطي في الأردن، معهد السياسة والمجتمع، ط1، عمّان، 2024.

 المعايطة، رائد، التنظيم القانوني للدعاية الانتخابية في التشريع الأردني: دراسة مقارنة، رسالة ماجستير، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، عمّان، 2021.

 الشخاترة، موسى، الجرائم المرتبطة بالدعاية الانتخابية وفقا لقانون انتخاب مجلس النواب الأردني رقم (6) لعام 2016، رسالة ماجستير، جامعة الإسراء الخاصة، عمّان، 2018.

 الشوابكة، محمد، الأُطر القانونية المنظمة للدعاية الانتخابية في المملكة الأردنية الهاشمية وفقًا لقانون الانتخاب لمجلس رقم 6 لعام 2016، المجلة القانونية، المجلد الثامن، (8)، 2020.

 عطية، ع. (2023). الهيئة المستقلة لمراقبة الانتخابات في النظامين الجزائي والتونسي -تكريس الضمانات القانونية، مجلة فاق للعلوم، المجلد الثامن، (1).

 قاسم، رفاء، الدعاية الانتخابية وأسس توازنها، مجلة دراسات دولية، العدد (65-64)، 2016.

 مفتاح، فتح الله، الدعاية الانتخابية: دراسة تحليلية في ضوء التشريعات الانتخابية الليبية، المجلة الإفريقية للدراسات المتقدمة في العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد الثالث، (4)، 2024.

 كمال، إدريس، ضوابط تمويل الحملة الانتخابية والرقابة المفروضة عليها في الدول المغاربية، مجلة البحوث والدراسات، مجلد (9)، العدد (2)، 2022.

 قانون الانتخاب لمجلس النواب رقم4 لسنة 2022.

 التعليمات التنفيذية الخاصة بقواعد حملات الدعاية الانتخابية لسنة 2024.

 التعليمات التنفيذية الخاصة بالإفصاح عن موارد تمويل الحملة الانتخابية للقوائم وضبط أوجه إنفاقها لسنة 2024.

 الموقع الرسمي للهيئة المستقلة للانتخاب.

 نصراوين، ليث. (2024، 8، 18) دعاية انتخابية تخالف الحكمة من قانون الانتخاب. موقع خبرني. https://2u.pw/ALX4hYg4

 الحوراني، حسام. (2024، 9، 27) الثورة الانتخابية المستقبلية: دور الذكاء الاصطناعي والحوسبة الكمية في فهم سلوك الناخبين وتوجيه قراراتهم، موقع جريدة الرأي. https://2u.pw/XeXWW

Downloads

Published

2025-09-30

Issue

Section

Articles