The impact of employing tribal languages in explaining linguistic issues in Al-Farra and Al-Akhfash’s books, The Meanings of the Qur’an

Authors

  • Ahmad H. Sh. Alsalaymeh Researcher, Ministry of Education, Jordan.

DOI:

https://doi.org/10.59759/art.v4i3.1187

Keywords:

Keywords: Al-Farra, Al-Akhfash, meanings of the Qur’an, Arabic languages, linguistic issues.

Abstract

Abstract

      This study demonstrates that both Al-Farra' and Al-Akhfash relied on the dialectal diversity of Arab tribes to interpret ambiguous and problematic Quranic vocabulary and analyze linguistic and semantic phenomena. They even went so far as to permit some anomalous readings based on the differences between the languages ​​of the Arabs and their tribes. It was found that Al-Farra' favored the Hijazi dialect and then the Tamim dialect, while Al-Akhfash favored the Tamim dialect over others. The study concluded that the two scholars' (Al-Farra' and Al-Akhfash's) reliance on tribal languages ​​to justify linguistic issues reflects the richness and flexibility of the Arabic language, as well as its ability to accommodate semantic and phonetic pluralism, indicating the depth and diversity of the Arabic linguistic heritage. It also revealed that Al-Farra' and Al-Akhfash relied on dialects—including rare and neglected ones—to clarify problematic vocabulary and guide Quranic readings. This demonstrates the breadth of the Kufi approach in relying on dialectal evidence, even those that deviate from common usage. This research also highlights the importance of dialectal diversity in the grammatical and linguistic foundations of Kufa scholars, as the difference was not evidence of anomaly, but rather a manifestation of the linguistic richness that contributed to the development of grammatical studies and the sciences of the Holy Qur’an.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

قائمة المصادر والمراجع

- الأزهري، أبو منصور محمد بن أحمد بن الأزهري، معاني القراءات، ط1، مركز البحوث في كلية الآداب- جامعة الملك سعود، ١٩٩١م.

 ابن الأنباري، أبو بكر، محمد بن القاسم، الأضداد، تحقيق: محمد إبراهيم، د.ط، المكتبة العصرية، بيروت، ۱۹۸۷م.

 ..........، نزهة الألباء في طبقات الأدباء، تحقيق: إبراهيم السامرائي، ط3، مكتبة المنارة- الزرقاء، الأردن، 1985م.

 الأهوازي، أبو علي الحسن، الوجيز في شرح قراءات القرآة الثمانية أئمة الأمصار الخمسة، تحقيق: دريد أحمد، ط1، دار الغرب الإسلامي، بيروت، ۲۰۰۲م.

 البنَّاء، شهاب الدين، أحمد بن محمد، إتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر، تحقيق: أنس مهرة، ط3، دار الكتب العلمية- لبنان، 2006م.

 التنوخي المعريّ، المفضل بن محمد، تاريخ العلماء النحويين من البصريين والكوفيين وغيرهم، تحقيق: عبد الفتاح الحلو، ط2، حجر للطباعة والنشر، القاهرة، 1992م.

 الجندي، علي، في تاريخ الأدب الجاهلي، د.ط، مكتبة التراث، 1991م.

 حاجي خليفة مصطفى بن عبد الله، سلم الوصول إلى طبقات الفحول، تحقيق: محمود الأرنؤوط، د.ط، مكتبة إرسيكا- استنابول- تركيا، 2010م.

 ابن حجر العسقلاني، نزهة الألباب في الألقاب، تحقيق: عبد العزيز السديري، ط1، مكتبة الرشد، الرياض، 1989م.

 الحموي، ياقوت شهاب الدين أبو عبد الله، معجم الأدباء، تحقيق: إحسان عباس، ط1، دار الغرب الإسلامي- بيروت، 1993م.

 ابو حيان الأندلسي محمد بن يوسف بن علي، البحر المحيط في التفسير، تحقيق: صدقي محمد جميل، د.ط، دار الفكر- بيروت، 1420هـ.

 ابن خالويه أبو جعفر محمد بن أحمد بن نصر، إعراب القراءات السبع وعللها، أبو محمد الأسيوطي، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، 2006م.

 الداوودي المالكي، محمد بن علي، طبقات المفسرين للداوودي، د.ط، دار الكتب العلمية- بيروت، د.ت،.

 الذهبي، شمس الدين أبو عبدالله، سير أعلام النبلاء، تحقيق: مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط، ، ط3، مؤسسة الرسالة، 1985م.

 ابن زنجلة، عبد الرحمن بن محمد، حجة القراءات، تحقيق: سعيد الأفغاني، د.ط، دار الرسالة، د.ت.

 أبو علي الفارسي الحسن بن أحمد بن عبد الغفار، الحجة للقرّاء السبعة، تحقيق: بدر الدين قهوجي، وآخرون، ط2، دار المأمون للتراث - دمشق – بيروت، 1992م.

 أبو عمرو الداني، جامع البيان في القراءات السبع، ط1، جامعة الشارقة- الإمارات ۲۰۰۷م.

 الفرّاء، أبو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله الديلمي، معاني القرآن، تحقيق: صلاح السيد، محمد الطيب، ط1، دار السلام- القاهرة، 2013م.

 الفراء، أبو زكريا يحيى بن زياد، كتاب فيه لغات القرآن، تحقيق: جابر السريع، ١٤٣٥هـ.

 ابن مجاهد البغدادي، أحمد بن موسى، كتاب السبعة في القراءات، تحقيق: شوقي ضيف، ط2، دار المعارف- مصر، 1400هـ.

 ابن المرزبان، أبو محمد عبد الله بن جعفر، تصحيح الفصيح وشرحه، تحقيق: محمد المختون، د.ط، المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية- القاهرة، ١٩٩٨م.

 أبو منصور الأزهري محمد بن أحمد، تهذيب اللغة، تحقيق: محمد مرعب، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1، ۲۰۰۱م.

 ابن منظور الأنصاري ، محمد بن مكرم، لسان العرب، ط4، دار صادر- بيروت، 2005.

 النحاس، أبو جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل بن يونس المرادي النَّحوي، إعراب القرآن، تحقيق: محمد تامر وآخرون، د.ط، دار الحديث- القاهرة، 2007م.

 ابن النديم أبو الفرج محمد بن إسحق بن محمد الوّراق البغدادي، الفهرست، تحقيق: إبراهيم رمضان، ط2، دار المعرفة، بيروت- لبنان، 1997م.

 النيسابورىّ أبو بكر ، أحمد بن الحسين بن مِهْران، المبسوط في القراءات العشر، تحقيق: سبيع حاكيمي، د.ط، مجمع اللغة العربية – دمشق، 1981م.

 ياقوت الحموي، شهاب الدين أبو عبد الله، معجم الأدباء، تحقيق: إحسان عباس، ط1، دار الغرب الإسلامي- بيروت، 1993م.

 اليشكري، الهذلي اليشكري المغربي، يوسف بن علي بن جبارة، الكامل في القراءات الأربعين الزائدة عليها، تحقيق: جمال الشايب، ط1، مؤسسة سما للتوزيع والنشر، 2007م.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

H. Sh. Alsalaymeh, A. (2025). The impact of employing tribal languages in explaining linguistic issues in Al-Farra and Al-Akhfash’s books, The Meanings of the Qur’an. Arts and Social Sciences Series, 4(3), 229–253. https://doi.org/10.59759/art.v4i3.1187

Issue

Section

Articles