Feminist Thought’s Argumentation of Quranic Verses on Gender Equality in the Work Right. Farida Bennani and Zainab Maadi as a Model
DOI:
https://doi.org/10.59759/art.v4i3.1028Keywords:
Gender Equality, The Right to Work, Feminist Thought.Abstract
Objectives: The research aimed mainly to demonstrate feminist thought’s argument based on the Qur’anic verses on the necessity of absolute equality between sexes in the right to work and to discuss that argument to clarify its validity and to confute it.
Methods: The research addressed its topic on the analytical approach based on analyzing the Qur’anic verses related to the right to work that the feminist thought under study used to establish the right to work for women in an absolute manner. In addition to the critical approach, the research criticizes the position of feminist thought among the researchers in the study model regarding the verses mentioned in the right to work, and to clarify the correct position towards it.
Results: First, the Feminist thought has used the generality of the verses mentioned regarding the work of men and women, in addition to the verses that addressed the wages given to women to establish complete equality between the sexes in the right to work without restriction or control. Second, the invalidity of this reasoning; because it contradicts the correct meaning intended by those verses, and because of their leniency in interpreting some verses with their efforts; in service of their ideas, as required by their approach in dealing with the Qur’an and reading it according to a feminist vision that prevents men from interfering in its interpretation, and their contradiction also with the consensus of scholars and commentators in some verses. Third, the Qur’anic verses indicate the legitimacy of women’s work according to legal controls that keep her dignity, protect her chastity and to meet her need to work when necessary.
Conclusion: The research addressed an aspect of the feminist thought’s position on the Quranic verses, through its use of some verses as evidence of complete equality between sexes in the right to work without restrictions. It recommended studying using those who support this thought of the Quranic verses on the other women issues such as veil (Hijab) and inheritance.
Downloads
References
ابن الأثير، م. (1979). النهاية في غريب الحديث والأثر، تحقيق طاهر الزاوي ومحمود الطناحي. (د.ط). بيروت: المكتبة العلمية.
ابن سلامة، ر. (2004). أهلية المرأة للمشاركة في الخطابات الدينية المعاصرة. بحث منشور في كتاب النساء في
الخطاب العربي المعاصر. (د.ط) بيروت: المركز الثقافي العربي، الكتاب التاسع.
ابن سلامة، ر. (2005). بنيان الفحولة أبحاث في المذكر والمؤنث. (ط1). دمشق: دار بترا.
ابن عاشور، م. (1984). تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد. (د.ط). تونس: الدار التونسية.
ابن عطية، ع. (2001). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز". تحقيق عبد السلام عبد الشافي. (ط1) بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن كثير، إ. (1999). "تفسير القرآن العظيم. (ط2). السعودية: دار طيبة.
أبو زهرة، م. (دون تاريخ). زهرة التفاسير. (د.ط). بيروت: دار الفكر العربي.
أبو فضل، أ. (2002) المرأة في القرآن: خبرة الباحث الاجتماعي في الاقتراب من النص القرآني. مجلة المرأة والحضارة، 3، (2)، 210.
الامم المتحدة. (1948). الإعلان العالمي لحقوق الإنسان. من منشورات الأمم المتحدة
البسام، هـ. (2022). موقف الفكر النسوي من السنة النبوية دراسة نقدية الأحاديث المتعلقة بالذكر والأنثى أنموذجاً. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.
بناني، ف. ومعادي، ز. (دون تاريخ). دليل تكريم النساء في النصوص المقدسة. منشورات برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، مشروع إدارة الحكم في الدول العربية.
بوخروبة، ك. (2022). الحق في العمل. مجلة جيل حقوق الإنسان، مركز جيل البحث العلمي، 8 (42).
الثعالبي، ع. (1997). الجواهر الحسان في تفسير القرآن. (ط1). بيروت: دار إحياء التراث العربي.
جامبل، س. (2002). النسوية وما بعد النسوية. (ط1(. القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة.
جزراوي، ل. (2019). صورة الفلسفة النسوية في الفكر العربي المعاصر. (ط1). الأردن: الآن ناشرون وموزعون.
الجهني، م. (2015). قضايا المرأة في الخطاب النسوي المعاصر- الحجاب أنموذجاً. (ط1). بيروت: مركز إنماء للبحوث والدراسات.
حسان، ر. (2000). الإسلام وحقوق المرأة. (ط1). دون بلد: مطبعة النجاح الجديدة.
حماة الحق. (2021). حق العمل في القانون الدولي. من موقع حماة الحق (jordan-lawyer.com) وموقع مؤمنون بلا حدود: https://www.mominoun.com/articles
حوسو، ع. (2008). الجندر الأبعاد الاجتماعية والثقافية. (ط1). الأردن: دار الشروق.
الدبوبي، م. (2020). الفكر النسوي الإسلامي في العالم العربي المعاصر بين التراث والحداثة. (ط1). الأردن: الآن ناشرون وموزعون.
درايزك، ج. ودلفي، ب. (2013). نظريات الدولة الديمقراطية. ترجمة هاشم محمد.(ط1). القاهرة: المركز القومي للترجمة.
الدركزلي، ش. (1997). المرأة المسلمة في مواجهة التحديات المعاصرة. (ط1). الأردن: روائع مجدلاوي.
الدريسي، و. (2016). النسوية الإسلامية: مشاغلها وحدودها. بحث منشور في سلسلة ملفات بحثية بعنوان: النسوية الإسلامية. (مؤمنون بلا حدود للدراسات والأبحاث).
رضا، م. (1990). تفسير القرآن الحكيم - تفسير المنار. (د.ط)، مصر: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
الرويلي، م. والبازعي، س. (2003). دليل الناقد الأدبي. (ط3). المغرب: المركز الثقافي العربي.
الزحيلي، و. (2015). التفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج. (ط2). دمشق: دار الفكر المعاصر.
سعد، ن. (2002). القوامة بين نظرتين. من موقع إسلام ويب
الصابوني، م. (1997). صفوة التفاسير. (د.ط). القاهرة: دار الصابوني للنشر والتوزيع.
الطبري، م. (2000). جامع البيان في تأويل القرآن. (ط1). بيروت: مؤسسة الرسالة.
عبود، ح. (2015). وجوه المنهج النسوي التجديدي للتفسير القرآني: عائشة عبد الرحمن وآمنة ودود محسن"، ضمن كتاب: "النسوية العربية رؤية نقدية". (ط2). بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
العنزي، س. (2016). الاتجاه النسوي في الفكر المعاصر دراسة نقدية. (ط1). السعودية: مركز باحثات لدراسات المرأة.
غلوفر، د. وكابلان، ك. (2008). الجنوسة (الجندر). ترجمة عدنان حسن. (ط1) سوريا: دار الحوار.
فرج، ر. (2015). امرأة الفقهاء وامرأة الحداثة: خطاب اللامساواة في المدونة الفقهية. (ط1). تونس: دار التنوير.
فوت، ر. (2004). النسوية والمواطنة. ترجمة أيمن بكر، وسمرا الشيكلي. (ط1). القاهرة: المشروع القومي للترجمة.
القاطرجي، ن. (2006). المرأة في منظومة الأمم المتحدة رؤية إسلامية. (ط1). بيروت: مجد المؤسسة الجامعية للدراسات.
القرطبي، م. (1964). الجامع لأحكام القرآن. (ط2). القاهرة: دار الكتب المصرية.
الكردستاني، م. (2004). حركات تحرير المرأة من المساواة إلى الجندر دراسة نقدية إسلامية. (ط1) الكويت: دار القلم.